Monday, May 5, 2014

IKAN KERING GELAMA HOMEMADE

Assalamualaikum
Menjelang 5 petang hari isnin, melegakan otak yang ketat dengan tugasan...caranya, update blog hewhewhew

Ihsan kelatefood.blogspot.com

Ikan masin atau kat Kelantan kami panggil ikan kering adalah antara lauk sampingan yang menambah selera, lauk musim banjir, aksesori pelengkap time makan gulai atau time tak tau nak makan lauk apa dah. Antara kelompok ikan kering  yang popular di kelantan ialah ikan kekek, ikan keronge (cencaru), ikan tamban, ikan gelama, ikan pari dan ikan lecek (selar). Masa kecik aku tinggal di Kampung Dalam Rhu, Tumpat. Kawasan pantai so banyak la stok ikan. Ma aku rajin buat ikan kering sendiri tambah2 kalau dapat ikan gelama yang besar-besar. Kalau kita beli kt pasar, ikan tu biasanya dh dijemur lama sangat sampai isi dia keras. kalau buat sendiri insyaallah, boleh adjust tahap kekeringan ikan itu.

Untuk pengetahuan, ikan gelama adalah antara ikan yang selamat dimakan time berpantang. Hoho inilah main juadah aku masa dlm pantang, sedap ooo bila bakar... Aku memang buat sendiri ikan kering ni dh dekat2 time bersalin. Ok, apa kata kita tengok mcamana nk buat ikan masin gelama, boleh adjust tahap kemasinan dan tahap kelembutan isinya ewah...
Ready untuk dijemur
BAHAN-BAHAN

1 kilo ikan gelama (saiz terpulang, aku dapat yang saiznya selebar tapak tangan)
garam
cuka makan

CARA-CARA
Ikan gelama cara siangnya, belah belakangnya jangan sampai putus. Dengan menggunakan gunting, belah 2 kepala agar kita dapat bukak ikan tu seperti gmbar di atas. Buang selgala insang dan perut. Kalau ada telur nak simpan boleh, nk buang pun boleh, terpulang.
Cuci bersih-bersih. 

Dalam besen, susun ikan dan taburkan garam ke atas setiap ekor ikan, anggarannya segengam penuh untuk seekor. Garam perlu banyak sebab kalau tak cukup masin ikan akan busuk. Jika banyak ikannya, boleh je susun tapi pastikan garam tu meliputi setiap ekor ikan. susun cantik-cantik then masukkan air sehingga ikan tenggelam. tutup rapat besen dan biarkan selama 24 jam.

Esoknya, bilas ikan, masa ini kita adjust rasanya. jika ikan terlebih masin..rendam seketika dalam air, jangan lama-lama, kang tawar pulak. Pastikan semua garam dibilas untuk elak bunga garam terbentuk waktu kita jemur. Bilas bersih2 dan toskan. Sebelum susun atas talam, basahkan/percikkan  setiap bahagian ikan dengan cuka,  bau cuka akan menjauhkan lalat daripada ikan.Dah tu silalah jemur di bawah matahari yang terik selama 1 hari/2 hari, bergantung kepada tahap kering yang dikehendaki.

*nota: aku biasanya jemur 1 hari, kul 10.00pg-4.30 petang. Ikan dh kering, bungkus dan  letak dlm freezer. 

Tips:
1. aku jemur kt atas bumbung rumah, makin tinggi tempat, makin sukar untuk lalat hinggap hehehe
2. Sentiasa pantau sebab kebiasaannya tebuan suka curik isi ikan, nanti isi ikan akan berlubang-lubang. Of course perhatikan kucing sekali ye.
3. Ikan ini bukan kering sepenuhnya, seeloknya simpan dlm freezer untuk elak daripada busuk/hapak. 

2 comments:

  1. nak coba buat sendiri ikan masin ni...tq caranya

    ReplyDelete
  2. ASLKM SAYA PENGELUARAN TERBESAR IKAN GELAMA KERING,
    0183657119

    ReplyDelete