Thursday, May 15, 2014

ETAK- AUTHENTIC KELANTAN DISH

Assalamualaikum..
Godak gambar lama, last-last jumpa gambar ni

budak ni makan semua benda, tgh meratah etak
 Etak merupakan sejenis kerang air tawar yang boleh ditemui di kawasan berpasir kt dasar sungai. Di Kelantan, etak merupakan snek yang dinikmati mcm tu aje, boleh juga dijadikan lauk yang dimakan bersama-sama nasi.

Masakan etak boleh dipelbagaikan. Yang paling popular, etak salai. Etak salai ialah etak yang diperap dengan garam+bawang putih+serai+sedikit budu.pas tu dimasak dalam kuali dengan api kecil hingga separuh masak. Etak salai mkita makan separuh masak, gigit tu keluar airnya..fuh..sangat sedap dimakan bersama nasik kerabu tp kena gigih la nak bukak kulitnya heheh.

Etak juga boleh dibuat masak lemak. Kalo aku, masak lemak etak kena pakai etak yang bersaiz besar, baru puas makan. Ok, kalo gambar di atas tu, etak tu au masak tumis sos je. Nak tengok resepi?

ETAK MASAK TUMIS SOS

BAHAN-BAHAN

500g etak- pastikan rendam duu supaya etak luahkan semua pasir
4 ulas bawang putih -diketuk
4 sudu besar sos cili
1 sudu besar budu
1 sudu besar sos tiram
bawang besar-optional
Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih hingga kekuningan. Masukkan sos cili, budu dan sos tiram. Kacau rata, masukkan etak yang ditoskan. Air dari etak akan keluar, so ia akan jadi berkuah. Masukkan garam dan perasa, bawang besar-masak hingga etak mula terbuka.
Bila dah start terbuka, kacau perlahan-lahan sebab nanti isi etak tertanggal dari kulit pulak. pastikan etak terbuka sebanyak mungkin, jika ada yang tak terbuka abaikan, nanti boleh kopek time nk makan. Dah siap daaa...silalah nikmati. kat jepun pun diaorg makan etak tau hehee

No comments:

Post a Comment