Wednesday, April 23, 2014

TAT NENAS NYONYA

Assalamualaikum..
11.27am di meja ofis pagi pagi yg dingin dengan titisan hujan di luar

Dah nak waktu tengahari, kejap je kan. Rasanya baru je pagi tadi bangun, siapkan bubur anak paling kecik, siapkan sarapan, kuar rumah tup2 dh separuh hari ke ofis.
Oklah, semalam En. F takde, kuar gi main badminton, aktiviti mingguan dengan kaum adam di tamanku. Abag aisy dh tido awal, adik tido jugak tapi dlm kul 11 bangun balik. kakak duk minum milo. Dalam duk bersahaja tengok tv rasa bosan plk, nak tido blom mengantuk.
So mulalah aku bukak gobok cari bahan nk wat projek.

Dah lama simpan resepi kak Fauziah Samad (www.dapurkakjee.com) yang 1 ni. Aku dah la penggemar tat nenas. Biasanya  aku buat tat nenas yang gebu yang gulung tu, malam ni rasa rajin pulak nk bulat-bulatkan. Akhirnya, projek berjalan dan alhamdulillah, elok hasilnya. Terima kasih KakJee atas resepi yang sangat sedap dan gebu ni. Saya minta izin share ya. Untuk resepi asal, boleh refer kat SINI. Jomss tengok resepi:

BAHAN-BAHAN:


200g mentega (saya pakai emborg, salted)
300g tepung gandum
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar gula aising
2 biji kuning telur 
jem nenas secukupnya (saya pakai yang readymade, bulatkan saiz ikut suka)
cawan kertas
1 kuning telur untuk glis
bunga cengkih

CARA-CARA:

Dalam bekas, ayakkan tepung gandum bersama tepung jagung dan gula aising. Masukkan mentega sejuk yang dipotong kiub dan gaul dengan hujung jari hingga rata dan bertekstur macam breadcrumb tu. Masukkan kuning telur dan uli hingga rata. Rehatkan doh dalam peti ais selama 20 minit.

Ambil sedikit doh, nipiskan dengan jari, letak 1 jem nenas yang dibulatkan tadi dan tutup adunan. Bulatkan dan letak dalam cawan kertas. Buat sampai habis. Sapu glis kuning telur dan cucuk bunga cengkih sebagai tangkai.

Susun dalam loyang dan bakar selama lebih kurang 18minit pada suhu 160"C. Bergantung kepada oven masing-masing ye. Bila masak, sejukkan dan boleh disimpan dalam bekas tertutup atau boleh terus ngap!

*satu adunan menghasilkan lebih kurang 60 biji biskut bersaiz fishball.

No comments:

Post a Comment